Scriptschrijver Aaron Sorkin waagt zich opnieuw aan een film over een technologiebedrijf. Na het verhaal over de ontstaansgeschiedenis van Facebook, heeft hij zich op een film over Apple-oprichter Steve Jobs gestort. Het openingsweekend belooft niet veel goeds.

Acteur Michael Fassbender als Steve Jobs, het Amerikaanse bioscooppubliek lijkt er nog niet warm voor te lopen. In het eerste weekend dat de film over de Apple-oprichter in theaters draait, werd er voor 7,3 miljoen dollar (omgerekend 6,6 miljoen euro) aan kaartjes verkocht.

Daarmee is de film slechts goed voor plek 8 op de ranglijst van best bezochte films, schrijft The Wall Street Journal. Verrassend, aangezien recensenten lovend zijn over het nieuwste werk van Sorkin en regisseur Danny Boyle.

“Gestuwd door een ingenieus script van Sorkin en voorzien van levendigheid en draagkracht door regisseur Boyle, Steve Jobs is een opzwepende kijkervaring”, schrijft The Washington Post, die de film vier van de vijf sterren geeft. “Of je nu van hem walgt of voor hem op de knieën gaat, de man eist en verdient onze fascinatie”, aldus The New Yorker. “Wat Sorkin en Boyle te bieden hebben is geen portret van een man met onvolkomenheden, maar de suggestie dat er een heroïsch aspect zit aan die imperfectie.”

Film over Steve Jobs: controversieel

Mensen die Jobs kenden, zijn minder te spreken over het portret dat Sorkin schetst. De weduwe van Jobs heeft geprobeerd om de film tegen te houden en techjournalist Walt Mossberg was onverbiddelijk in zijn wekelijkse column: “Dit is niet de man die ik kende.” De kritiek is niet verwonderlijk, aangezien Sorkin zich heeft gebaseerd op de veelbesproken Jobs-biografie van Walter Isaacson, die vanuit het Apple-kamp veelvuldig is bekritiseerd.

De productie van Sorkin en Boyle is de tweede film in korte tijd die uitkomt over het leven van de eigenzinnige Jobs, die in 2011 overleed aan alvleesklierkanker.

Twee jaar geleden nam acteur Ashton Kutcher de rol van Jobs op zich, maar dat kon de critici niet bekoren. De film uit 2013 die simpelweg 'Jobs' heet, wist in het openingsweekend 6,7 miljoen dollar binnen te slepen, nog minder dan het nieuwste portret over de man die Apple redde van de rand van de afgrond.

Voorbarige conclusie: misschien zit het publiek gewoon niet te wachten op films over Steve Jobs.